Duurzame

Design Challenges

Gebruik onze Sustainable Design Game om oplossingen te bedenken én te maken voor een actuele challenge, gekoppeld aan de Sustainable Development Goals!

• Verklein je voetafdruk!

PO groep 7 en 8, VO klas 1 t/m 3
      Challenge
      Leerlingen onderzoeken de betekenis en oorzaak van een hoge ecologische voetafdruk, bedenken oplossingen om deze te verkleinen én voeren dit uit.
      Oplossingen
      Maak een app, website, game in Scratch (2D) of CoSpaces (3D)
  • Stop de plasticsoep!

PO groep 1 t/m 8, VO klas 1 en 2
      Challenge
      Leerlingen maken kennis met (het bestaan van) de plastic soep en bedenken oplossingen om dit tegen te gaan.
      Oplossingen
      Maak een app, robot of maquette van kosteloos materiaal evt i.c.m. BYOR of micro:bit, een website, een 2D game (Scratch) of 3D game (CoSpaces).
  • Stad van de Toekomst challenge

Stad v/d toekomst

PO groep 1 t/m 8, VO klas 1 t/m 3
      Challenge
      Leerlingen ontwerpen de duurzame stad van de toekomst: een stad waar alle mensen gezond en gelukkig kunnen leven, nu én in de toekomst.
      Oplossingen
      Leerlingen maken een maquette van hun stad van de toekomst, aangevuld met zelfgekozen technologische oplossingen.
  • Bewegen is gezond!

PO groep 1 t/m 8
      Challenge
      Leerlingen bedenken oplossingen om te zorgen dat alle mensen meer gaan bewegen zodat ze langer leven, gezonder zijn, een beter geheugen hebben en zich beter kunnen concentreren. En we beginnen in de klas!
      Oplossingen
      Maak een robot/maquette evt i.c.m. BYOR en/of micro:bit, stopmotion video, app, game in scratch, of greenscreenvideo.
  • School v/d toekomst

PO groep 5 t/m 8, VO klas 1 en 2
      Challenge
      Leerlingen denken na over het onderwijs van de toekomst. Hoe zorg je ervoor dat alle jongens en meisjes, overal op de wereld, toegang hebben tot kwalitatief, boeiend en toekomstgericht onderwijs?
      Oplossingen
      Maak een app, robot van kosteloos materiaal in combinatie met BYOR, of game in scratch.
  • Stop voedselverspilling!

PO groep 1 t/m 8, VO klas 1 en 2
      Challenge
      Wist je dat we wereldwijd 1/3 van al het voedsel weggooien? Jouw leerlingen bedenken in deze challenge concrete oplossingen om voedselverspilling te voorkomen.
      Oplossingen
      Maak een robot evt i.c.m. BYOR, maquette, app, game in scratch (2D), game in CoSpaces (3D) of website.
  • Vervoer v/d toekomst

PO groep 1 t/m 8
      Challenge
      Het vervoer van mensen en spullen over de hele wereld zorgt voor veel uitstoot. Dat is slecht voor het klimaat en slecht voor de gezondheid. In deze Challenge ontwerpen leerlingen vervoersoplossingen van de toekomst!
      Oplossingen
      Maak een app, robot of maquette van kosteloos materiaal, al dan niet in combinatie met BYOR en/of micro:bit
  • Stop klimaatverandering!

PO groep 5 t/m 8, VO klas 1 t/m 3
      Challenge
      Op aarde wordt het steeds warmer. Daar moeten we wat aan doen! Leerlingen leren wat belangrijke oorzaken zijn voor klimaatverandering en bedenken zelf oplossingen om dit te stoppen.
      Oplossingen
      Maak een app of robot i.c.m. BYOR en/of micro:bit, game in Scratch (2D) of CoSpaces (3D) of een website én stopmotion/greenscreen video als eindpresentatie.
  • Boost biodiversiteit!

PO, VO
      Challenge
      De biodiversiteit op aarde gaat de laatste decennia steeds harder achteruit. Terwijl we afhankelijk zijn van een gezonde biodiversiteit. Leerlingen bedenken oplossingen om de biodiversiteit rondom school (of eigen leefomgeving) een boost te geven.
      Oplossingen
      Leerlingen bepalen zelf welke oplossing ze ontwerpen en bouwen. Zoals een maquette, game of app. Een zelfgemaakt journaal presenteert leerproces en resultaten.