Stad v/d toekomst

Geschikt voor
PO groep 1 t/m 8, VO klas 1 t/m 3
Challenge
Leerlingen ontwerpen de duurzame stad van de toekomst: een stad waar alle mensen gezond en gelukkig kunnen leven, nu én in de toekomst.
Oplossingen
Leerlingen maken een maquette van hun stad van de toekomst, aangevuld met zelfgekozen technologische oplossingen.

Wist jij dat er steeds meer mensen in de stad komen wonen? Nu wonen er ongeveer 3,5 miljard mensen in een stad, maar in 2050 zal dat aantal verdubbeld zijn naar 7 miljard mensen. Net zo veel als nu op de hele wereld wonen!

In deze Challenge ontwerpen kinderen de duurzame stad van de toekomst: een stad waar alle mensen gezond en gelukkig kunnen. leven, nu én in de toekomst.

Duurzaamheid
Met deze Challenge ga je aan de slag met SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen

Design Thinking
Leerlingen uit de onderbouw gebruiken de Design Thinking methode om met de hele klas de omgeving van school te herontwerpen, alle andere kinderen werken in teams aan een maquette van hun eigen toekomststad. Vanaf groep 5 gebruiken we hierbij de online design game.

Kies voor een DesignMaand voor extra verdieping per fase of bijvoorbeeld voor het ontwerp van een groen schoolplein!

Technologie
In deze Challenge maken alle leerlingen een maquette van de stad van de toekomst.

Naar keuze kunnen de maquettes aangevuld of opgebouwd worden met diverse hulpmiddelen, zoals Lego, CircuitPen, BYOR, Micro:Bit of CoSpaces. Leerlingen vanaf groep 5 maken een eindpresentatie met StopMotion of Greenscreen.

Ik wil hiermee aan de slag!