Sustainable

Design Game

Stimuleer een onderzoekende en creatieve houding en motiveer leerlingen om samen de beste oplossing te bedenken voor een Duurzame Challenge!

Sustainable Design game

Met de online educatieve game van DesignWeek@School kun je als leerkracht op een laagdrempelige manier aan de slag met Design Thinking, Duurzaamheid en nieuwe Technologie.

In de game vinden de leerlingen alle opdrachten passend bij de gekozen Challenge, ondersteund door duidelijke instructievideo’s en werkbladen. Leerlingen leggen ook hun resultaten en ervaringen op een speelse manier vast in de game.

Leerkrachten gebruiken het overzichtelijke platform voor aanvullend instructiemateriaal, het beoordelen van de resultaten en de begeleiding van het project.

De game stimuleert een zelfstandige, onderzoekende en creatieve houding en motiveert leerlingen om samen op zoek te gaan naar de beste oplossing voor de gekozen duurzame uitdaging. Je kunt de game gebruiken in de klas, maar ook voor thuisonderwijs of evenementen is de game zeer geschikt.

Design Thinking als mindset

Bij de Design Thinking methode doorloop je op een gestructureerde manier een aantal stappen, die je helpen om samen met anderen, op een vrije en creatieve manier de beste oplossing te vinden voor een complex probleem.

Maar Design Thinking is veel meer dan alleen een methode: Design Thinking is een andere manier van denken. Een Design Thinker is nieuwsgierig en niet bang om te experimenteren en daarvan te leren. Een Design Thinker combineert kritisch en rationeel denken met creativiteit en optimisme, vertrouwen in het proces en vertrouwen in elkaar!

Bij Design Thinking staan mensen en hun behoeften centraal. We noemen dit ‘human centered design’.

Een Design Thinker gelooft in de meerwaarde van ieders inbreng en het belang van verschillende perspectieven, los van je rol of expertise in het proces. Het is een manier van werken die je uitnodigt verantwoordelijkheid te nemen, erop uit te gaan, onderzoek te doen, te experimenteren en te verbeteren.

Lees volledig artikel

Duurzaamheid in Virtual Reality

Design Thinking is een goede aanpak om te werken aan de complexe, duurzame uitdagingen waar onze wereld momenteel mee te maken heeft. Maar wat is “Duurzaam” en “Duurzaamheid” nu eigenlijk precies en hoe kun je nu duurzame keuzes maken?

Iedere DesignChallenge begint daarom met de vraag “wat is eigenlijk duurzaamheid?”. Om dit te begrijpen gaan leerlingen op reis in het Virtual Reality ruimteschip van DesignWeek@School om dit zelf te ervaren. En zij maken zo op een leuke manier kennis met Virtual Reality!

Tijdens deze expeditie leren leerlingen wat duurzaamheid betekent volgens het wetenschappelijk raamwerk van The Natural Step. En ervaren zij welke 4 spelregels gelden om duurzame keuzes te maken voor mens en natuur.

Vanuit hun eerste ruimtereis gaan leerlingen verder met hun DesignChallenge en gaan met de spelregels aan de slag bij het bedenken van oplossingen voor hun Duurzame DesignChallenge!

Bekijk onze DesignChallenges

Contact

Benieuwd hoe een DesignChallenge er precies uit ziet? Stuur ons een bericht en we sturen je meer informatie toe.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever even direct bellen?

Floor Coonen

Directeur & adviseur onderwijsinnovatie