Verklein je voetafdruk!

Geschikt voor
PO groep 7 en 8, VO klas 1 t/m 3
Challenge
Leerlingen onderzoeken de betekenis en oorzaak van een hoge ecologische voetafdruk, bedenken oplossingen om deze te verkleinen én voeren dit uit.
Oplossingen
Maak een app, website, game in Scratch (2D) of CoSpaces (3D)

Wist je, dat als iedereen op de wereld zou leven zoals wij in Nederland, we bijna 4 wereldbollen nodig zouden hebben? En dat is een probleem, want we hebben natuurlijk maar één wereldbol!

In deze Challenge bedenken leerlingen vanaf groep 7 oplossingen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Kies voor jongere leerlingen de challenge Stop klimaatverandering (vanaf groep 5) of Vervoer van de toekomst (vanaf groep 1).

Duurzaamheid
Deze challenge draagt bij aan SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

Design Thinking
Alle leerlingen gebruiken de educatieve online game om onderzoek te doen naar de betekenis van het begrip ecologische voetafdruk, oorzaken van onze hoge voetafdruk te achterhalen en een oplossing te bedenken én uit te voeren.

Kies een DesignWeek+ voor extra verdieping in elke fase.

Technologie

Leerlingen maken van hun oplossingen een prototype:

• PO groep 7 en 8: maak een app, website of game in Scratch
  • VO klas 1 t/m 3: maak een app, website of 2D (Scratch) of 3D (CoSpaces) game

Voor de eindpresentatie maakt elk team een Storyboard, StopMotion of greenscreenvideo.

Ik wil hiermee aan de slag!