Sustainable

Development Goals

17 doelen om van de wereld een betere plek te maken voor iedereen!

Wat je moet weten over de SDGs

bron: SDG Nederland

De landen van de Verenigde Naties (VN) spraken in 2000 voor het eerst ontwikkelingsdoelen af voor de hele wereld. Dat waren de acht Millenniumdoelen, die liepen tot 2015. Het rapport van die “MDG’s” was overwegend positief. Het doel om het aantal mensen dat in extreme armoede leeft te halveren, is bijvoorbeeld gehaald. Andere doelen, zoals het verminderen van moeder- en kindersterfte, waren niet zo succesvol.

De SDG’s zijn nog veel ambitieuzer dan de acht Millenniumdoelen. De nieuwe ontwikkelingsagenda geldt voor alle landen. Het gaat niet langer alleen over hulp van rijke landen aan arme landen.

De Duurzame Ontwikkelingsdoelen hebben grotere aandacht voor vrede en veiligheid, economische ontwikkeling en milieuthema’s. Ze gaan ook verder dan de Millenniumdoelen met het volledig uitroeien van armoede en honger. Het idee achter de SDG’s is dat niemand achterblijft en dat iedereen in staat moet zijn te bouwen aan een betere toekomst.

De SDG’s hebben betrekking op alle landen in de wereld. Natuurlijk zijn de noden in Nederland anders dan in sommige andere landen, maar ook hier is nog veel werk aan de winkel. Denk maar eens aan de klimaatcrisis, de dalende biodiversiteit en genderongelijkheid.

Bovendien hebben onze acties hier ook gevolgen buiten de grenzen. Kleding die jij hier koopt komt vaak uit landen als Bangladesh of Ethiopië. Of denk aan de uitlaatgassen die onze auto’s produceren. Die dragen bij aan klimaatverandering en leiden tot droogte of meer neerslag in andere landen. Door jouw keuzes en acties kan je dus wel degelijk bijdragen aan het behalen van de SDG’s, hier en in het buitenland. Lees meer over de SDG’s op SDG Nederland.

DesignWeek@School wil bijdragen aan de SDG’s door jongeren hiervan bewust te maken en deze een structurele plek in het onderwijs te geven!

Draag ook bij aan de SDG’s met onze challenges

Contact

Benieuwd wat DesignWeek@School voor jouw school kan doen? Of ben je benieuwd naar onze partnermogelijkheden? Stuur ons een mailtje en we nemen contact met je op!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever even direct bellen?

Floor Coonen

Directeur & adviseur onderwijsinnovatie