21e eeuwse vaardigheden in de klas

Eigentijds onderwijs kan niet zonder het ontwikkelen van de 21e eeuwse vaardigheden. Technologie en creatief denken zijn hier belangrijke onderdelen van. Maar hoe pas je dit toe in je curriculum?

Designweek@school biedt een ervaringsgericht onderwijsprogramma dat deze 21e eeuwse vaardigheden koppelt aan duurzaamheid.

In een DesignWeek@School startweek leren leerlingen de basis van programmeren en computational thinking.

In de Duurzame Design Challenge passen zij deze kennis toe door met design thinking creatieve technologische oplossingen te bedenken.

Startweek

Tijdens de startweek van DesignWeek@School wordt een school ondergedompeld in de wereld van duurzaamheid, programmeren, computational thinking en design thinking. Alle kinderen vanaf groep 1 doen mee en krijgen in vier verschillende labs lessen aangeboden die aansluiten bij de belevingswereld en het niveau van het kind.

Leerlingen leren hoe ze 21e eeuwse vaardigheden op een creatieve manier kunnen inzetten voor het oplossen van duurzame problemen. Scholen of leerlingen voor wie programmeren al bekend gaan aan de slag met een Duurzame Design Challenge.

Met DesignWeek@School haal je meer dan een week vol innovatieve leermethodes in huis. DesignWeek@School is een startschot om anders tegen leren en de wereld aan te kijken. Lees meer

Duurzame Design Challenge

Tijdens de  Duurzame Design Challenge gaan leerlingen zelf innovatieve oplossingen bedenken en prototypes maken voor een duurzame challenge aan de hand van onze design thinking aanpak, speciaal ontwikkeld voor kinderen. Het thema kiezen we samen met school en we zorgen ervoor dat dit goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Bijvoorbeeld “hoe zorgen we voor een veilige wijk?” of “hoe worden wij een school zonder afval?”

Leerlingen worden op een breinvriendelijke manier begeleid tijdens het design thinking proces, en gaan aan de slag met diverse on- en offline activiteiten. In overleg met de leerkracht kunnen leerlingen hun eigen route bepalen. Gaan leerlingen stakeholders interviewen of eerst op een virtuele reis in ons VR-ruimteschip?

Met ons innovatieve platform DesignCity kunnen klassen ook zelf aan de slag met 21e eeuwse vaardigheden en duurzaamheid.

Training en Advies

Onderdeel van een traject met DesignWeek@School is begeleiding van leerkrachten voorafgaand, tijdens en na afloop van de DesignWeek.

Voor leerkrachten die zelf nog beter voorbereid aan de slag willen met de 21e eeuwse vaardigheden hebben we een breed aanbod van aanvullende trainingen. Deze bieden niet alleen een goede theoretische basis, maar zijn ook praktisch en direct toepasbaar in de klas!

Liever tijdens een studiedag met het hele onderwijsteam aan de slag met 21e eeuwse vaardigheden, duurzaamheid en nieuwe technologie zoals Virtual Reality? We bieden diverse workshops op locatie waarin je deze wereld ontdekt en zelf Design Thinking inzet om dit een plek te geven in het curriculum.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Trainingsaanbod

Wat anderen zeggen

Derekterhofstede

Derek ter Hofstede – Nextview

DesignWeek@School is een geweldige manier om kinderen spelenderwijs in aanraking te laten komen met IT. Ik help daarom elke keer weer met veel plezier mee aan DesignWeek@School. Het geeft veel voldoening om te zien dat kinderen het erg leuk vinden om oa robots, apps te programmeren en te ontwikkelen. De docenten verbazen zich vaak over hoe eenvoudig het eigenlijk is. Zo stomen we kinderen met veel plezier klaar voor de 21ste eeuw!

JudithHeesen

Judith Heesen – Provincie Limburg

Voor Dutch Earthweek heeft DesignWeek@School een workshop op maat ontwikkeld. Tijdens de eendaagse workshop zijn wij aan de slag gegaan met de afvalproblematiek. Een enorm succes! Een intensieve, maar enorm leuke dag voor zowel de kinderen als ook de aanwezige volwassenen. Floor en Jan-Willem wisten hun enthousiasme snel over te brengen op alle deelnemers. Hartelijk dank hiervoor!

IMG_0830

Onderwijsteam Montessorischool – Castricum

Heel veel dank voor een super inspirerende week!

harold donkers

Harold Donkers – Adjunct directeur OBS Brandevoort – Helmond

Onze DesignWeek was het startpunt voor enkele mooie stippen aan de horizon. We ervaren dat dit in een enorme stroomversnelling is geraakt, door dit proces samen vorm te geven met de Designweek@school. Doordat we gericht en actief ons netwerk aan het uitbreiden zijn, ontstaan er nieuwe kansen en mogelijkheden voor samenwerking met (educatieve) partners zoals ouders, lokale bedrijven en andere organisaties. De samenwerking met DesignWeek@School ligt hier mede aan ten grondslag. Mooi om te ervaren dat we als echte partners optrekken in dit proces. Complimenten aan DesignWeek@school!

Miron Hageman

Miron Hageman – Directeur OBS de Koningslinde – Vught

“Als ik het voor het zeggen had dan zou ik zeggen, implementeer de DesignWeek@School op alle scholen. Het creatief denken, oplossingen bedenken, samenwerken …alles komt eigenlijk samen bij design thinking, computational thinking en programmeren wat we deze week gedaan hebben.”