Duurzame

Design Award

Op aarde leven zo’n 8 miljoen planten- en diersoorten. En al die soorten zijn onderling afhankelijk van elkaar. Van die 8 miljoen soorten zullen er 1 miljoen binnen enkele decennia uitsterven. Het is dus tijd voor actie! Meld jouw klas aan voor de gratis challenge:

Boost biodiversiteit rond onze school!

In deze challenge onderzoeken leerlingen waardoor de biodiversiteit afneemt en wat nodig is om de biodiversiteit te laten groeien. Vervolgens bedenken leerlingen oplossingen die ervoor zorgen dat de school een maximale positieve bijdrage aan de biodiversiteit levert. Leerlingen maken een journaal waarin ze vertellen over hun onderzoek en de oplossingen die zij bedacht hebben.

De klas met het beste concept wint een Design 3-daagse ter
waarde van €1.500,- om hun beste idee verder uit te werken en écht te realiseren.
Er is een aparte categorie voor de bovenbouw van het PO en voor de onderbouw van het
VO. Alle scholen in Nederland kunnen gratis meedoen!

Praktisch

● Deelname aan de Duurzame Design Award en workshops is helemaal gratis

Doelgroep
● Groep 6/7/8 primair onderwijs
● Klas 1/2 voortgezet onderwijs

● Start: scholen kunnen starten vanaf september 2022
● Deadline inzendingen: 22 april 2023
● Duur: reken voor de uitvoering van de challenge 10 tot 14 uur

Begeleiding
● Alle deelnemers maken bij deze challenge gebruik van onze educatieve online game, waarin zij de stappen van het design thinking proces doorlopen. Deze zit vol uitdagend lesmateriaal en hulp bij elke stap in het design thinking proces, zowel voor de leerkracht als voor de leerlingen.
● Daarnaast is er een leerkrachthandleiding waarin alles stap voor stap uitgelegd wordt.
● Deelnemers kunnen ook enkele uren begeleiding van DesignWeek@School in de klas plannen*.

Interesse? Schrijf je direct in of neem contact op mocht je nog vragen hebben.

Optioneel

Extra voorbereiding
Om extra goed voorbereid te zijn op deelname aan de Duurzame Design Award, is het mogelijk om met je klas deel te nemen aan een van onze gratis leerlingworkshops en/of een van onze gratis workshops voor leerkrachten. Lees hier meer.

Robotica leskaarten
Bij les 1 van de Challenge ‘Boost biodiversiteit rond onze school!’ is er een optionele opdracht met de DesignWeek@School robotica leskaarten. Hiermee leren leerlingen over verschillende insecten en zoogdieren die in de natuur in Nederland voorkomen én werken ze tegelijkertijd aan hun vaardigheden digitale geletterdheid. De kaarten kunnen ook los van de challenge gebruikt worden. Je kunt ze bestellen via dit bestelformulier.

*Voor scholen die buiten een straal van 20 km buiten Vught en/of Breda liggen, rekenen wij een reiskostenvergoeding van €0,40/km