Duurzame

Design Award

Het gaat slecht met de waterkwaliteit in Nederland. Tijd voor actie dus! Doe mee met de Duurzame Design Award 2024 en meld je aan voor de gratis challenge:

Als een vis in het water!

Tijdens deze challenge doen leerlingen onderzoek naar waterkwaliteit en bedenken oplossingen om ervoor te zorgen dat we in Nederland weer echt schoon water krijgen voor onszelf en de natuur. Parktische informatie vind je onderaan deze pagina.

Praktische details

De challenge van de Duurzame Design Award 2024 sluit aan bij SDG 6 en vormt een mooie uitdaging voor leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus.

Begeleiding

Leerlingen doorlopen een duurzaam ontwerpproces volgens de design thinking methodiek: kennismaken, onderzoeken, begrijpen, bedenken, uitproberen, presenteren. Daarbij gebruiken ze onze educatieve online game. Deze zit vol uitdagend lesmateriaal en hulp bij elke stap in het design thinking proces, zowel voor de leerkracht als voor de leerlingen. De leerlingen verzamelen informatie door onderzoekjes te doen, interviews te houden en mindmaps te maken. Ze bedenken ideeën en ontwerpen oplossingen voor het zelfgekozen deelprobleem, die ze ook aan de klas presenteren. Daarnaast leveren we leerkrachthandleidingen met stap voor stap uitleg. Ook kun je als deelnemende klas tegen gereduceerd tarief een workshop ter ondersteuning van de challenge aanvragen.

Kosten

Deelname aan de DDA is gratis. Je kunt een ondersteunende workshop met korting boeken voor €60 (normaal tarief €250, en €120 per extra klas van dezelfde school). Aan scholen die zich buiten een straal van 20 kilometer rondom Vught en/of Breda bevinden, berekenen wij een kilometervergoeding van €0,35/km voor de (optionele) workshop.

Doelgroepen

Zowel leerlingen van groep 6, 7 en 8 van het primair onderwijs, als leerlingen van het voortgezet onderwijs en mbo kunnen deelnemen aan de landelijke DDA.

Data

Scholen die mee willen dingen naar de Duurzame Design Award 2024 dienen uiterlijk vrijdag 14 juni 2024 hun pitch in. Het totale project neemt 10-14 uur in beslag. De jury beoordeelt de resultaten op zowel proces als resultaat. Op 28 juni 2024 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Interesse?

Schrijf je hierboven alvast vrijblijvend in of neem contact op mocht je nog vragen hebben.