Stop

klimaatverandering!

Op aarde wordt het gemiddeld steeds warmer. Ook is ons weer extremer geworden. Wat denk je bijvoorbeeld van de afgelopen droge hete zomers en de overstromingen van deze zomer. Daar moeten we wat aan doen!

Stop klimaatverandering!

In deze Duurzame Design Award – die ook tijdens een eventuele lockdown in aangepaste vorm doorgaat – leren leerlingen wat belangrijke oorzaken zijn voor klimaatverandering en bedenken ze zelf oplossingen om verdere klimaatverandering te stoppen.

Leerlingen gebruiken bij het oplossen van deze challenge onze online design thinking game. Deze game begeleidt zowel leerling als leerkracht door het design thinking proces. In de fases onderzoeken en begrijpen bepalen de leerlingen in teams voor welk probleem zij een oplossing willen bedenken. In de fases bedenken en uitproberen werken zij deze oplossing uit in een prototype. Natuurlijk speelt nieuwe technologie hierbij een belangrijke rol: teams kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen een game te maken of een andere oplossing naar keuze te bouwen!

DesignWeek@School organiseert deze Duurzame Design Award voor de tweede keer samen met SAP Nederland. Deelname is gratis. Mocht er nog een lockdown komen, dan gaat de Duurzame Design Award gewoon (digitaal) door en ook dan maken wij het jou als leerkracht zo makkelijk mogelijk!
Aanmelden om mee te doen kan tot 15 maart.

Schrijf je nu in!

Hoe werkt het?

Tussen 8 december en 25 maart kunnen de deelnemende docenten een afspraak maken voor een online kick-off of een kick-off op de eigen school wanneer de maartegelen dit toestaan. In korte tijd vertellen we je alles wat je moet weten om aan deze uitdagende en leuke challenge deel te kunnen nemen. Je maakt ook kennis met jouw innovatie coach die je gaat begeleiden en bij wie je terecht kunt met al je vragen!

Tussen 11 januari en 15 april gaan leerlingteams aan de slag om de uitdagingen van klimaatverandering te onderzoeken, oplossingen te bedenken en samen een prototype van hun oplossing te maken. Als leerkracht bepaal jij zelf wanneer jullie aan de challange werken en of je dat compact wilt doen (bijvoorbeeld in 1 week) of dat je het meer verspreidt. In totaal neemt de challenge ongeveer 10 uur in beslag.

Elk team gebruikt onze online design thinking game met alle lesmaterialen. Je persoonlijke innovatiecoach helpt jou als leerkracht. Zo maken we er voor iedereen een mooie ervaring van! Wij zullen bij de eerste les aanwezig zijn, indien gewenst tussendoor een keer, en bij de laatste les waarin de leerlingteams een eigen app maken om hun oplossing te presenteren. Deze app kunnen ze vervolgens delen, bijvoorbeeld met ouders en vrienden.

De gemaakte apps worden beoordeeld door de vakjury, die slimme en creatieve oplossingen natuurlijk zeer waardeert! Ook kijkt de jury naar hoe de teams het design thinking proces hebben doorlopen en wat zij onderweg hebben geleerd. De reis is immers minstens zo belangrijk als de bestemming!

Tijdens het feestelijke afsluitende pitch evenement wordt de winnaar bekend gemaakt. De winnende school ontvangt de Sustainable Design Award en een mooi prijzenpakket!

Aanmelden kan tot 15 maart.

Meld je nu aan!