De Whole School Approach

We staan aan het begin van de ‘decade of transformation’: het decennium waarin we met de hele wereld de Werelddoelen voor duurzame ontwikkeling (de SDG’s) moeten bereiken. Onderwijs speelt daarin een sleutelrol. Al enkele jaren wordt daarvoor internationaal de Whole School Approach voor Duurzame Ontwikkeling (WSA) aanbevolen.

In opdracht van Coöperatie Leren voor Morgen is DesignWeek@School daarom aan de slag gegaan om het gedachtengoed van de Whole School Approach verder tot ontwikkeling te brengen. We doen dit samen met SME , SPARK the movement, Vereniging Circulair Friesland, CNME Maastricht en de Duurzame PABO en een brede klankbordgroep van diverse onderwijsinstellingen en andere organisaties.

Het projectteam gaat de komende vier maanden aan de slag aan de hand van twee sporen; productontwikkeling en programmaopbouw.

Een Whole School Approach: wat is dat nu eigenlijk? Omdat veel mensen hier een andere invulling aangeven zal het projectteam een gemeenschappelijke taal ontwikkelen voor de WSA, met praktische en duidelijke beschrijvingen. Leden van Leren voor Morgen worden uitgenodigd om op verschillende momenten met het projectteam mee te denken. In 2021 zullen de verworven inzichten worden uitgewerkt in een programmaplan om een beweging op gang te brengen rond het verankeren van duurzaamheid in het onderwijs.

Ben je benieuwd naar het eindresultaat of wil je op jouw school aan de slag gaan met toekomstgericht onderwijs? We horen graag van je! Mail ons op: floor@designweekatschool.nl