Dit vergeet ik nooit meer!

Ik wist niet dat ik een app kon maken! Eigenlijk best makkelijk als je weet hoe het moet” of “Ik vond vooral het werken met persona’s erg leuk. Dat maakte het echt.”

We zijn in gesprek met leerlingen van groep 8a van basisschool Theresia in Berlicum, die antwoord geven op de vraag wat zij het leukste vonden aan de Design Challenge.

“Ik vond het heel leuk dat we het samen gedaan hebben. Niemand vond zijn eigen groepje beter dan een ander of zo. We wilden gewoon samen een goede stad maken.”

Uitdagend was het soms ook: “Steeds als we dachten dat we klaar waren zei er weer iemand iets wat ook wel waar was. En dan gingen we het toch maar weer verbeteren.”

Tot slot heeft groep 8a nog wat tips voor uitvinders in spé:

• Neem de tijd. We ontdekten dat het heel waardevol is om in het begin goed na te denken en alle Design Thinking stappen te doorlopen voordat je echt iets gaat maken.

• Ga niet meteen voor je eerste oplossing, maar ga door om te kijken of het toch nog beter kan.

• Zorg dat je niet te makkelijk denkt. Of zie je juist te veel beren op de weg? Zorg dan dat je stappen blijft zetten, dan merk je vanzelf als het anders moet.

• Vraag je klasgenoten om hulp als je ergens even niet uitkomt.

Eén leerling sluit af met de vraag: “wanneer zijn jullie zelf begonnen met het bedenken van oplossingen voor een duurzame toekomst?” – een mooi compliment en extra motivatie om door te gaan met ons werk!